2008/05/01

به بهانه‌ي نمايشگاه آثار جورج لويس: جلدهاي اسكواير در نيويورك


دهه‌ي 60 ميلادي همگام با تحولات فرهنگي و اجتماعي امريكا، نسلي نو از جوانان كه اغلب از قشر مهاجر بودند در صنعت تبليغات و رسانه امريكا ظهور كردند كه بي‌شك جورج لويس (George Lois) از پيش‌گامان اين نسل سركش و نوگرا بود. به شهرت رساندن ِ تامي هيلفيگر از يك برند ناشناخته و هم‌چنين معرفي VH1 به عنوان شاخه‌اي از ام‌تي‌وي MTV تنها نمونه‌هايي از فعاليت‌هاي او هستند كه در زمان خودش قواعد سنتي صنعت تبليغات را به چالش كشيد.
جورج لويس در فاصله سال‌هاي 1962 تا 1972 چهره‌ي معمول طراحي مجله‌ها را با نود و دو جلدي كه براي مجله‌ي اسكواير (Esquire) طراحي كرد تغيير داد. استفاده‌اش از عكس به عنوان عنصري قدرتمند و تاثيرگذار جلدهايي ماندگار پديد آورد كه از 25 آوريل نمايشگاهي از همين آثار لويس براي مجله اسكواير در نيويورك برپا شده است و تا يك سال ادامه دارد. شناخته شده‌ترين اين آثار شايد طرح جلدي باشد كه محمدعلي كلي با هيبتي چون سنت سباستين ايستاده. عكسي كه كارل فيشر، عكاس ِ لويس از او گرفت. سال 1967 كلي از پيوستن به ارتش در مخالفت با جنگ ويتنام خودداري كرد. اين سركشي و گرويدن او به اسلام از طرف ديگر حكم پنج سال حبس دادگاه فدرال و ممنوعيت از انجام مسابقات بوكس را براي‌ محمد علي به همراه داشت. در سال 68 بعد از گفتگويي جالب كلي راضي به همكاري با لويس شد.
جورج لويس ويديوي ژوكرمن باب ديلن را نيز ساخت كه در سال 1983 برنده‌ي جايزه‌ي بهترين ويديوي سال از ام‌تي‌وي شد.

No comments:

Post a Comment